donderdag 8 februari 2024

Op huizenjacht in de Morvan


                   Op Huizenjacht in de Morvan
                     (mag ook gelezen worden als : Op huizenjacht in Frankrijk )


125291 hits sinds 2011
de grange in Champrobert (Larochemillay)
verkocht in 2015 


ut Huuske in Champrobert(Larochemillay)
verkocht in 2014,de koper zet de exploitatie als gîte voort
www.lafrontiereduparadis.com




Au Bout du Morvan in les Fossats
te huur http://www.auboutdumorvan.com/












Lac de Panneciere
le Domaine des Trois Soeurs in Blaissy Chaumard



La Vache Qui Rit  Certiaux
verkocht in 2014  



le Bessiat, Tazilly 2012-heden
ons 6e project




Gaat U ook op huizenjacht in de Morvan ?

Sinds 1993  zochten en vonden wij, Bram en Joke van Zanten, een aantal fermettes op idyllische plekken met onbetaalbaar uitzicht. Een aantal daarvan konden slechts betiteld worden als “een hoop stenen met (nog te scheppen) fraai uitzicht”, andere hadden nog een dak in redelijke conditie.

Voor ons zelf, met en voor onze nazaten, hebben we  5x huizen in de Morvan aangekocht en eigenhandig gerenoveerd tot comfortabele woningen, zoveel mogelijk met behoud van de authentieke details.

Vanaf het 1e project in 1993 heb ik een dagboek van onze avonturen bijgehouden en vanaf 2011 verwerkt in dit blog .In de weblog afleveringen  kunt U ter lering en vermaak over de avonturen lezen, die wij bij de verschillende aankopen hebben beleefd. Over de valkuilen, die we konden ontlopen of waar we ons blindelings in hebben gestort.

Dit oude blog wordt nog dagelijks bezocht, inmiddels meer dan 124000 hits. Maar de blog is inmiddels zo onoverzichtelijk en bevat zoveel leesstof, dat we gaan proberen de toegankelijkheid te verbeteren.

Het redden, herbouwen of opknappen van ruïnes in de Morvan is een belangrijk deel van ons leven geweest tussen 1993 en 2014.  Wat oorspronkelijk begon als een actieve vakantie bezigheid is een uit de hand gelopen hobby geworden, die we sinds 1997 vrijwel fulltime uitoefenden.

De lessen, die we er door geleerd hebben, willen we graag met U delen.

Bij vrijwel alle aankopen werden we geconfronteerd met de eigenaardigheden van het Franse erf- en successierecht en huwelijksgoederenrecht. Dit verschilt fors van de Nederlandse situatie. Veel Franse notarissen en makelaars zijn daar onvoldoende op de hoogte. En ook onze landgenoten laten zich daar meestal niet over voorlichten met alle negatieve gevolgen van dien. Terwijl juist vooraf aan het passeren van de koopakte zonder meerkosten maatregelen getroffen kunnen worden, die tot de voor de koper(s ) gewenste situatie leiden. Achteraf is duur of soms zelfs niet meer mogelijk.

Van oorsprong jurist ( G.U. Amsterdam 1970), ben ik in diverse management functies in Frankrijk werkzaam geweest. Sinds ik woonde in de Bourgogne heb ik bevriende landgenoten, die de Franse taal minder goed beheersen, bijgestaan bij de notaris door hen in gewoon Nederlands uit te leggen waar ze hun handtekening onder zetten. Dat in de euforie van het moment van het vinden en kopen van de Franse Droom niet wordt stilgestaan dat die bij overlijden van een van de kopers kan leiden tot een Franse Nachtmerrie is me overduidelijk geworden.

Toen ons laatste eigen restauratieproject in 2010  in haar finale fase was gekomen, heb ik me als adviseur gevestigd :

Mr Bram van Zanten

Juridisch en bouwkundig* intermediair  voor Nederlanders in de Bourgogne

* 54 jaar ervaring in renovatie van oude boerderijen, waarvan 30 jaar in de Morvan


Heeft U behoefte aan Nederlandstalige juridische begeleiding bij de aankoop van uw Franse huis?
Of wilt U uw gevonden potentiële droomhuis eerst door een kenner van huizen "en pierre"  ** laten keuren  ? Heeft u behoefte aan renovatieadvies , 

 neem dan contact op:

e-mail bram@van-zanten.com

  0031 613992753

** Vrijwel alle woningen ,die in de Morvan werden gebouwd voor 1920, zijn gebouwd met de ter plaatse aanwezige rotsblokken. Na 100 tot 150 jaar zijn veel van deze muren "uitgespoeld" en worden helaas uiterst ondeskundig gerenoveerd , niet alleen door doehetzelver maar ook door de artisan. Tijdens onze eigen renovatie projecten hebben wij ons verdiept in de historische bouwmethoden en  met toenemend succes toegepast. Wilt U zelf uw muren en pierres renoveren ? surf dan naar https://traditioneelvoegenmursenpierres.blogspot.com

 In 2014 besloten we ons huizenbezit in de Morvan af te gaan bouwen wegens onze leeftijd en fysiek ongemak, We dachten daar een jaar of 5 voor nodig te hebben. Maar onverwacht gezien de malaise in de markt: twee van de drie huizen vonden binnen 1,5 week een koper en ook het laatste huis was binnen 6 maanden verkocht. Dus hebben we in september 2015 de Morvan verlaten.

In 2021 keerden we deels weer terug om een slapend project binnen de familie weer tot leven te wekken, zie hiervoor  : Ons 6e project le Bessiat

Ons blog bleek tot op de dag van vandaag nog steeds druk bezocht en met regelmaat komen daar adviesaanvragen uit voort.

Aankoopbegeleiding is gebleken tijdens de coronajaren ook vanuit Nederland probleemloos te verlopen, maar voor huizenkeuring heeft het ter plaatse keuren de voorkeur

Ik ben beschikbaar voor aankoopbegeleiding, beoordeling DDT , ( virtuele) bouwkeuringen inclusief renovatieadviezen *, beoordeling compromis de vente en erfrechtelijk advies. contact bram@van-zanten.com

*vanaf maart ook weer fysiek aanwezig in 58





 REACTIE:

peter jansen zei

Het advies over de woning in Tazilly was zeer welkom. Het bespaarde ons een rit van 1300 kilometer. Dat jullie portefeuille vol begint te lopen begrijp ik, want zoveel deskundigheid en hartelijkheid gecombineerd met zulke vriendelijke facturen zijn niet gebruikelijk.
Vriendelijke groet,
Peter Jansen
4 januari 2011 14:11

REACTIE

 Leuk dat ik je nu hier eens kan bedanken voor je goede en wijze raad bij alle praktische en administratieve problemen waar we in Frankrijk tegenaan liepen! Door jou is ons leven in de Morvan een stuk aangenamer geworden.

Tineke Beishuizen
20 november 2011

REACTIE

Dag Bram,

Ik las net dat je wegens ongemakken je huizen in de Morvan hebt verkocht en dat je francofiel blijft. (J)
Ik wil je nog even laten weten dat je voor mij indirect veel hebt betekend bij de renovatie van mijn huis. Ik hoop dan ook dat het je zeer goed gaat!
De cursus van 2012 heeft mij aangezet tot het renoveren van vele muren, alhoewel in de Auvergne, heb ik ook van andere tips veel plezier gehad (poutres, tomettes etc etc).
Ik ben enigszins een fanaticus geworden in Franse huizen geworden.
Ik heb mijn dochter van 16 na de havo naar Clermont gestuurd en ze heeft de Bac géneral litéraire behaald op haar 17e , een enorme prestatie(ik ken geen Nederlandse die dit heeft gedaan) en in feite is mijn Franse huis credit daaraan en indirect jij.
Ik ga in het Italiaanse Bordo leren om te werken met “droge” stenen en ik krijg hier in de Auvergne vele vragen of ik mensen kan adviseren/helpen.
Ik verwijs dan maar naar jou, maar als je het niet meer doet wat dan?
Ik ben nu coordinator internationalisering van een school en ik wil graag een stap verder gaan door kennis door te geven.
Kan ik de kennis zomaar doorgeven en een cursus in de Auvergne organiseren?

Met vriendelijke groet,

Drs. Bert van Straten
Coordinator internationalisation
Music teacher
Culture and Arts teacher
Heerenlanden college Leerdam

15 november 2015



REACTIE

Bram als adviseur leren kennen als een bron van informatie. Zowel de bouwkundige keuring, advies of het huis zijn geld wel waard is, als op administratief vlak (keuring/EDF/notaris etc). 

Reageert bijna stante pede, mail net de deur uit of er komt al een reactie. 

Altijd helder in zijn verhaal, geen sprookjes of zaken laten liggen, duidelijk en to  the point. 

Heeft geen zakelijkbelang zoals een makelaar, een pre.  

Prijsstelling laag, zou een hoger bedrag hebben geaccepteerd. 

Als mens een kleurrijke, los van de zakelijke kant leer je heel veel over de Morvan. Voor mij een sterke aanrader.

 

Zoektocht naar een geschikt huis heeft voor mij ongeveer een jaar geduurd. Woning gehuurd en hier en daar een hotel gepakt. Aanvankelijk gezocht via makelaars, zowel Nederlandse als Fransen. Veel tijd ingestopt en weinig moois gezien. Advies oppervlakkig, bouwkundig nauwelijks onderlegd en hebben veelal haast dat is duidelijk. Administratief waarschijnlijk ok, maar daar zelf geen ervaring mee opgedaan.  

 

Huis gevonden via een alternatieve weg, op Facebook een advertentie geplaatst met daarin wat ik zocht, en een beloning voor de aanbrenger van een pand wat nog niet via internet en/of een makelaar werd aangeboden. Het heeft gewerkt!


Paul Sevenhuijsen


27 augustus 2022


1 opmerking:

  1. 12 augustus 2019

    Beste Bram,

    Jouw grote kennis van zaken en altijd vlotte reactie als dat nodig was, heeft mij er een paar maanden geleden voor behoed om een aantrekkelijk maar, zoals jij aangaf, veel te duur bouwproject te beginnen. De kosten voor jouw hulp zijn zeer te overzien geweest en inmiddels ruimschoots terugverdiend. Met alles dat ik tijdens mijn zoektocht naar een huis in Normandië tegenkwam, bleek het belangrijk om iemand te kunnen raadplegen die weet waar je voor op moet passen en die de belangrijke zaken van de bijzaken weet te scheiden.

    Het resultaat: een mooi en betaalbaar huis op een prachtige plek in Normandië.

    Veel dank!

    Caroline Wigleven, tuinontwerper en hovenier

    BeantwoordenVerwijderen